søndag 6. august 2017

Støvtørk

Foto: Toya Sæter/Distressed FX

Åja, tenkte jeg, da jeg tørket støv av bokhyllen din,
det er slik det ser ut inni hodet ditt.
klassiske og kjente ting
men også nye titler
ubegripelig
og spennende
og dessuten
der det er ledig plass
tusenvis
av små ting
som kjemper om plassen og oppmerksomheten
tilsynelatende
uten en rød tråd
eller sammenheng
men veldig viktige
og betydningsfulle
likevel


Åja, tenkte jeg, da jeg tørket støv av skrivebordet ditt,
det er slik du egentlig fungerer
i en salig uorden
og blanding
av gøy og alvor
der stiftemaskina hører hjemme ved siden av
tegnesakene og
en liten bunke med gamle regninger
betalt og ekspedert og
med nytt liv som tegnepapir
på baksiden
og øverst
den glitrende hvite steinen
funnet på en varm strand
tronende på
toppen
av det hele


Åja, tenkte jeg da jeg tørket støv av platesamlingen din
det er slik følelsene lever i deg
hulter til bulter
verken kronologisk
eller systematisk
og der John Mayall glir
helt naturlig inn
mellom Edith Piaff og
Unit Five
og det er tydelig for enhver
hvem av de tre
som har blitt lagt oftest på spilleren
og lyttet til
og grått til
og levd med
selv om det slår meg at alle hører hjemme der og blir
elsket
av helt ulike grunner
av deg








.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar